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나의 하나님에 관하여/Wisdom of Jesus ....(집회서)

19~20장

Sir.19

[1] A workman who is a drunkard will not become rich;
he who despises small things will fail little by little.
[2] Wine and women lead intelligent men astray,
and the man who consorts with harlots is very reckless.
[3] Decay and worms will inherit him,
and the reckless soul will be snatched away.

[4] one who trusts others too quickly is lightminded,
and one who sins does wrong to himself.
[5] one who rejoices in wickedness will be condemned,
[6] and for one who hates gossip evil is lessened.
[7] Never repeat a conversation,
and you will lose nothing at all.
[8] With friend or foe do not report it,
and unless it would be a sin for you, do not disclose it;
[9] for some one has heard you and watched you,
and when the time comes he will hate you.
[10] Have you heard a word? Let it die with you.
Be brave! It will not make you burst!
[11] With such a word a fool will suffer pangs
like a woman in labor with a child.
[12] Like an arrow stuck in the flesh of the thigh,
so is a word inside a fool.

[13] Question a friend, perhaps he did not do it;
but if he did anything, so that he may do it no more.
[14] Question a neighbor, perhaps he did not say it;
but if he said it, so that he may not say it again.
[15] Question a friend, for often it is slander;
so do not believe everything you hear.
[16] A person may make a slip without intending it.
Who has never sinned with his tongue?
[17] Question your neighbor before you threaten him;
and let the law of the Most High take its course.

[20] All wisdom is the fear of the Lord,
and in all wisdom there is the fulfilment of the law.
[22] But the knowledge of wickedness is not wisdom,
nor is there prudence where sinners take counsel.
[23] There is a cleverness which is abominable,
but there is a fool who merely lacks wisdom.
[24] Better is the God-fearing man who lacks intelligence,
than the highly prudent man who transgresses the law.
[25] There is a cleverness which is scrupulous but unjust,
and there are people who distort kindness to gain a verdict.
[26] There is a rascal bowed down in mourning,
but inwardly he is full of deceit.
[27] He hides his face and pretends not to hear;
but where no one notices, he will forestall you.
[28] And if by lack of strength he is prevented from sinning,
he will do evil when he finds an opportunity.
[29] A man is known by his appearance,
and a sensible man is known by his face, when you meet him.
[30] A man's attire and open-mouthed laughter,
and a man's manner of walking, show what he is.

 

19 장

[1]술 취하는 노동자는 부자가 될 수 없고 작은 것을 멸시하는 자는 점점 가난해진다.
[2]
술과 여자는 현명한 사람을 망치고 창녀에 바진 자는 염치를 모르게 된다.
[3]
그의 몸은 썩고 구더기가 슬어서 마침내 그 영혼은 파멸에 이른다.
[4]
사람을 쉽게 믿는 것은 경박스러움의 표시이며 죄를 짓는 것은 자학행위다.
[5]
악을 즐기는 자는 징벌을 자초할 것이고
[6]수다를 피하는 사람은 재난을 면한다.
[7]
남의 말을 옮기지 말아라. 그러면 해를 입지 않으리라.
[8]
친구에게든 원수에게든 남의 말을 옮기지 말아라. 입을 다무는 것이 죄가 되기 전에는 들은 말을 누설하지 말아라.
[9]
네가 수다를 떨면, 남이 너를 경계할 것이며 경우에 따라서는 너를 미워하게 될 것이다.
[10]
무슨 말을 듣거든 마음 속에 묻어 버려라. 그 말이 터져 나올 리 없으니 조금도 걱정할 것이 없다.
[11]
어리석은 자는 무슨 말을 들으면 옮기지 못하여 산고를 치르는 여자처럼 고통을 느낀다.
[12]
어리석은 자는 말을 옮기지 못하면 넙적다리에 화살을 맞은 양 못 견뎌 한다.
[13]
네 친구를 찾아 가서 무슨 소문이 나지 않도록 충고하고 잘못이 있으면 거듭하지 말도록 타일러라.
[14]
네 이웃을 찾아 가서 함부로 말을 퍼뜨리지 말도록 권고하고 이미 말한 일이 있으면 거듭하지 말도록 타일러라.
[15]
네 친구가 무고하게 중상을 받을 수도 있으니, 가서 직접 물어 보아라. 그리고 소문대로 다 믿지 말아라.
[16]
사람은 가끔 악의없이 말실수를 하는 수가 있다. 말로 죄를 짓지 않는 사람이 어디 있으랴?
[17]
네 이웃을 비난하기 전에 직접 만나서 알아 보아라. 그리고 지극히 높으신 분의 율법에 맡겨라.
[18]
주님을 두려워함은 주님의 용서를 받는 첫걸음이며 지혜는 주님의 사랑을 받는다. 주님의 계명을 아는 것이 생활의 법도요,
[19]
주님의 계명을 아는 것이 생활의 법도요, 주님께서 기뻐하시는 일을 하는 사람은 불멸의 나무에서 열매를 딴다.
[20]
주님을 두려워함은 지혜의 전부이며 율법의 완성이 그 속에 있다. 또 주님의 전능을 아는 것도 그 속에 있다.
[21]
어떤 하인이 자기 주인에게 "나는 주인님이 시키는 대로 하지 않겠소" 하고 말했다면 설사 그가 후에 그 일을 했다 하더라도 그를 먹여 살리는 주인은 노할 것이다.
[22]
나쁜 것을 아는 것은 지혜가 아니요 죄인들의 의견은 현명할 수가 없다.
[23]
너무 영리해서 오히려 가증스러운 자가 있고 단순히 무식한 까닭으로 바보 취급을 당하는 자가 있다.
[24]
무식하지만 하느님을 두려워하는 것이 유식하면서 율법을 어기는 것보다 훨씬 낫다.
[25]
처세에 영리해서 오히려 불의한 인간이 있으니, 이런 자는 자기 권익을 위해서만 일을 도모한다.
[26]
슬픈 얼굴로 허리를 굽히고 다니는 자가 있다. 그러나 그의 마음 속은 사기로 가득 차 있다.
[27]
이런 자는 아무 것도 안 보고 아무 것도 못 듣는 체하지만 보는 사람이 없으면 너를 덮칠 것이다.
[28]
또 어떤 사람은 힘이 모자라서 죄도 못 지을 것 같지만 나쁜 짓을 할 기회만 있으면 놓치지 않는다.
[29]
사람은 외모에 그 사람됨이 드러나는데, 지혜로운 사람은 얼굴에 그것이 나타난다.
[30]
옷차림과 웃는 모습, 그리고 걸음걸이는 그의 인품을 나타낸다.

 

Sir.20

[1] There is a reproof which is not timely;
and there is a man who keeps silent but is wise.
[2] How much better it is to reprove than to stay angry!
And the one who confesses his fault will be kept from loss.
[4] Like a eunuch's desire to violate a maiden
is a man who executes judgments by violence.
[5] There is one who by keeping silent is found wise,
while another is detested for being too talkative.
[6] There is one who keeps silent because he has no answer,
while another keeps silent because he knows when to speak.
[7] A wise man will be silent until the right moment,
but a braggart and fool goes beyond the right moment.
[8] Whoever uses too many words will be loathed,
and whoever usurps the right to speak will be hated.

[9] There may be good fortune for a man in adversity,
and a windfall may result in a loss.
[10] There is a gift that profits you nothing,
and there is a gift that brings a double return.
[11] There are losses because of glory,
and there are men who have raised their heads
from humble circumstances.
[12] There is a man who buys much for a little,
but pays for it seven times over.
[13] The wise man makes himself beloved through his words,
but the courtesies of fools are wasted.
[14] A fool's gift will profit you nothing,
for he has many eyes instead of one.
[15] He gives little and upbraids much,
he opens his mouth like a herald;
today he lends and tomorrow he asks it back;
such a one is a hateful man.
[16] A fool will say, "I have no friend,
and there is no gratitude for my good deeds;
those who eat my bread speak unkindly."
[17] How many will ridicule him, and how often!

[18] A slip on the pavement is better than a slip of the tongue;
so the downfall of the wicked will occur speedily.
[19] An ungracious man is like a story told at the wrong time,
which is continually on the lips of the ignorant.
[20] A proverb from a fool's lips will be rejected,
for he does not tell it at its proper time.

[21] A man may be prevented from sinning by his poverty,
so when he rests he feels no remorse.
[22] A man may lose his life through shame,
or lose it because of his foolish look.
[23] A man may for shame make promises to a friend,
and needlessly make him an enemy.

[24] A lie is an ugly blot on a man;
it is continually on the lips of the ignorant.
[25] A thief is preferable to a habitual liar,
but the lot of both is ruin.
[26] The disposition of a liar brings disgrace,
and his shame is ever with him.

[27] He who speaks wisely will advance himself,
and a sensible man will please great men.
[28] Whoever cultivates the soil will heap up his harvest,
and whoever pleases great men will atone for injustice.
[29] Presents and gifts blind the eyes of the wise;
like a muzzle on the mouth they avert reproofs.
[30] Hidden wisdom and unseen treasure,
what advantage is there in either of them?
[31] Better is the man who hides his folly
than the man who hides his wisdom.

20 장

[1]때에 맞지 않는 책망이 있고 현명함을 드러내 주는 침묵이 있다.
[2]
분노를 참기보다는 이를 터뜨리는 편이 얼마나 더 나으냐? 잘못을 인정하면 벌을 면할 수 있다.
[3]
미리 잘못을 인정하여 뉘우쳐서 닥쳐 오는 죄를 피하는 것이 얼마나 좋은 일인가!
[4]
폭력으로 옳은 일을 하려고 하는 자는 내시가 처녀를 범하려는 것과 같다.
[5]
침묵을 지켜 현명함이 드러나는 사람이 있는가 하면 끊임없이 지껄임으로써 남에게 미움을 사는 사람도 있다.
[6]
대답을 못해서 침묵을 지키는 사람이 있는가 하면 대답할 때를 기다려 침묵을 지키는 사람이 있다.
[7]
지혜로운 사람은 때가 오기까지 침묵을 지키나 어리석은 사람은 때를 분간하지 못하고 수다를 떤다.
[8]
너무 수다를 떠는 자는 남의 빈축을 사고 말로 남을 누르려는 자는 남의 미움을 받는다.
[9]
불행 속에서 행복을 얻는 수가 있고 횡재가 가끔 큰 손실로 변하는 수도 있다.
[10]
선심을 베풀어도 너에게 아무 이익이 없는 수가 있고 두 배의 이익이 돌아 오는 수도 있다.
[11]
영예가 오히려 패가망신의 원인이 되는 수가 있고 천한 신분에서 높은 자리를 차지하는 사람도 있다.
[12]
어떤 이는 싼값으로 많은 물건을 산 줄 알지만, 사실은 일 곱 배나 더 비싼 값을 치르고 있다.
[13]
지혜로운 사람은 말로도 남의 호감을 사지만 어리석은 사람은 호감을 사려고 여러 말을 해도 허사다.
[14]
어리석은 자의 선물은 너에게 아무런 소용이 없다. 그의 눈은 그보다 더 많은 것이 돌아 올 것을 기대하고 있다.
[15]
그는 조금 주면서 잔소리가 많으며 약장수처럼 동네방네 떠들어대고 오늘 꾸어 주고 내일이면 갚으라고 하니 얼마나 가증스런 인간이냐?
[16]
어리석은 자는 말하기를 "나는 친구가 없다. 내가 친절을 베풀어도 고맙다는 말 한 마디 못 듣고
[17]내 밥을 먹고도 내 욕만 한다" 고 한다. 그래서 또 얼마나 많은 사람이 그를 빈번히 비웃는가?
[18]
실언하기보다는 길에서 넘어지는 편이 더 낫다. 저렇듯이 악인은 한 순간에 망한다.
[19]
불쾌하게 구는 자는 때에 맞지 않는 이야기를 즐기며 끊임없이 조악한 말을 지껄인다.
[20]
바보의 말은 아무리 훌륭해도 듣는 사람이 없다. 때를 가리지 않고 마구 말하기 때문이다.
[21]
어떤 사람은 가난하기 때문에 죄를 짓지 않는다. 그는 편안한 마음으로 쉴 수 있을 것이다.
[22]
어떤 사람은 체면을 지키다가 일신을 망치며 또 어리석은 자의 눈치를 보다가 자신을 망치기도 한다.
[23]
어떤 사람은 체면 때문에 친구에게 많은 약속을 했다가 공연히 그와 원수가 된다.
[24]
거짓말은 사람의 큰 오점이며 무식한 자들은 이것을 다반사로 여긴다.
[25]
언제나, 거짓말만 하는 자보다는 도둑이 더 낫다. 그러나 이 둘은 다 멸망한다.
[26]
거짓말장이의 소득은 치욕뿐이며, 그가 받는 불명예는 한이 없다.
[27]
지혜로운 사람은 말로써 스스로의 품위를 높이며 총명한 사람은 웃사람의 환심을 산다.
[28]
땅을 가는 사람은 좋은 수확을 거두게 되고 웃사람의 환심을 산 사람은 잘못도 용서를 받게 된다.
[29]
선물과 뇌물은 지혜로운 사람을 눈멀게 하고 입에 물린 재갈처럼 비난하는 입을 틀어 막는다.
[30]
감추어진 지혜와 숨겨 둔 보물, 둘 다 무슨 소용인가?
[31]
자기 지혜를 감추는 사람보다는 자기 어리석음을 감추는 사람이 더 낫다.

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지혜서(Wisdom of Solomon)

바룩(Baruch))

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